Autorizacija:

Naudinga žinoti

Geležis ir cinkas

Geležis ir cinkas

GELEŽIS

Geležis patenka į organizmą kartu su augalinės bei gyvūninės kilmės maisto produktais ir geriamuoju vandeniu (vidutiniškai po 10-20 mg per parą). Iš gyvūninės kilmės produktų geležis pasisavinama geriau nei iš augalinės. Du trečdaliai organizme esančios geležies (bendras kiekis – 3-5 gr) įeina į hemoglobino sudėtį.

 

Žemiau išvardintos neigiamos būsenos – nemalonūs ar liguisti pojūčiai, būdingi geležies trūkumo sindromui. Pastarasis koreguojamas specialiai subalansuota mityba ir biologiškai aktyviais maisto papildais.


INFORMACINIS TESTAS

Kompanijos MIRRA mokslininkai sukūrė informacinio testavimo metodą, padėsiantį Jums savarankiškai išsiaiškinti, ar Jūsų organizmui netrūksta geležies. Duomenis pasverkite blaiviai ir objektyviai. Nurodytame sąraše išskirkite neigiamas būsenas, nusakančias Jūsų sveikatos būklę, ir jas suskaičiuokite.  Pažymėkite tik nuolat arba pakankamai dažnai pasireiškiančias būkles – tokias, kurių požymiai ryškūs ir „trukdo gyventi“. Tarp jų intensyviau gali pasireikšti bet kuri išvardinta būklė – galvos skausmas, polinkis greičiau pailsti, suintensyvėjęs plaukų slinkimas ir dažnas peršalimas. Kita vertus, kai kurios būklės gali pasireikšti retai, atsitiktinai ir ne taip ryškiai. Tokių būklių, žinoma, išskirti nereikia.  


Jei žemiau pateiktame saraše pažymėjote 7 neigiamas būkles, tai Jūsų organizmo aprūpinimą geležimi galima vertinti kaip normalų (arba artimą normaliam). 8-12 pažymėtų būklių atitiktų lengvą arba vidutinį geležies trūkumą, o 13 ir daugiau – didelį geležies trūkumą.


GELEŽIES TRŪKUMO POŽYMIAI:

  • nerimas, nervingumas     
  • nusilpęs dėmesys, koncentracija
  • galvos skausmas
  • galvos svaigimas
  • polinkis į depresiją
  • šaltkrėtis
  • nusilpusi atmintis
  • sumažėjęs darbingumas
  • dirglumas
  • sulėtėjęs sprendimų priėmimo procesas
  • bendras silpnumas
  • nuovargis, polinkis greičiau pailsti
  • prastesnis regėjimas esant silpnam apšvietimui
  • įvairios imunodeficito būklės
  • dažnas peršalimas
  • ilgalaikis tonzilitas
  • blyški oda (skruostų, rankų plaštakų ir kt.)
  • taškinis kraujo išsiliejimas ant odos
  • pastebimas raukšlių pagausėjimas ant odos per pusmetį
  • suintensyvėjęs plaukų slinkimas
  • nagų plokštelių deformacijos
  • nagų išplonėjimas, skilinėjimas
  • burnos gleivinės apvalkalų, liežuvio uždegimas
  • padažnėjęs širdies ritmas
  • mažakraujystė (anemija)


Prie aukščiau išvardintų galima pridurti ir šias neigiamas būsenas – papilkėjusią ar žemės atspalvį įgavusią odą, sumažėjusią, palyginti su kitomis kūno dalimis, galūnių temperatūrą (tame tarpe „šąlančias rankas“), tam tikrą odos paburkimą, mažakraujystės išsivystymą nėščiosioms ir t.t. 

 

Kiekviena sąraše nurodyta būklė yra simptomas, pastebimas esant geležies trūkumui organizme. Vis dėlto reikia turėti galvoje, kad visas šias būkles gali sąlygoti ir kitų mikronutrientų – vitaminų ir bioelementų - stoka. Tarkime, „polinkis į depresiją“ gali išsivystyti ne tik dėl geležies, bet ir dėl keliolikos kitų vitaminų ir bioelementų trūkumo. Todėl norint išaiškinti būtent geležies trūkumą, reikia išnagrinėti ne kelis, o dešimtis simptomų.    


Būtina pažymėti, kad geležis atlieka daugybę svarbiausių funkcijų organizme (neskaitant deguonies transportavimo ir dalyvavimo oksidacijos procesuose). Ypač svarbus vaidmuo geležiai tenka energijos, cholesterolio apykaitoje, imuninės sistemos stiprinime ir t.t. Geležies nepakankamumas organizme dažnai vystosi nepastebimai ir pasireiškia įvairiais organų bei audinių funkcionavimo pažeidimais. Pastarieji gali pasireikšti silpnai arba periodiškai, tarkime, padidėjus funkcinėms apkrovoms. 


Pasaulinės sveikatos organizacijos duomenimis, geležies trūkumas – viena iš labiausiai paplitusių mineralų trūkumo atmainų tarp pasaulio gyventojų. Be to, geležies trūkumas ne tik nemažėja, bet tendencingai plinta. 

 

Geležies trūkumą privalu kompensuoti. Šio mineralo trūkumas dažnai susidaro dėl to, kad su maistu gyventojai jo gauna nepakankamai. Geležies gausu šiuose produktuose: jautienoje ir jaučio kepenyse, žuvyje, jūros produktuose (ypač - austrėse), taip pat moliūguose, žirniuose, lapinėse daržovėse, avižose ir grikiuose, figose, obuoliuose, granatuose, vynuogėse, alaus mielėse, kakavoje.   


Farmacijos rinkoje daug preparatų ir biologiškai aktyvių maisto papildų, kuriuose esama geležies, paprastai derinamos su įvairiais vitaminais. MIRRA rekomenduoja specialų maisto papildą MIRRA-GELEŽIS, kurio pagrindinė veiklioji medžiaga – geležies laktatas.

 

MIRRA-GELEŽIS su vitaminų kompleksu saugo nuo mažakraujystės išsivystymo, stiprina imuninę sistemą, gerina energijos apykaitą. Rekomenduojama esant chroniškoms ligoms, intensyvaus augimo, padidėjusio fizinio krūvio ir neštumo laikotarpiais.


CINKAS

Cinkas į žmogaus organizmą patenka kartu su maisto produktais (vidutiniškai po 10-15 mg per parą). Suaugusio žmogaus organizme esama 3-5 gr cinko. Šis mikroelementas aptinkamas visuose organuose, bet ypač gausiai – odoje, plaukuose, naguose, eritrocituose, raumininiame audinyje, prostatoje.  

 

INFORMACINIS TESTAS

Žemiau pateiktame saraše pažymėjote 8 neigiamas būkles, tai Jūsų organizmo aprūpinimą cinku galima vertinti kaip normalų (arba artimą normaliam). 9-14 pažymėtų būklių atitiktų lengvą arba vidutinį cinko trūkumą, o 15 ir daugiau – didelį cinko trūkumą. 

 

CINKO TRŪKUMO POŽYMIAI:

  • sumažėjęs apetitas
  • sutrikęs miegas, nemiga
  • polinkis į depresiją
  • sumažėjusi kūno masė
  •  nusilpusi atmintis
  • dirglumas
  • nuovargis, polinkis greičiau pailsti
  • celiulitas
  • susilpnėję ar išnykę skonio pojūčiai
  • sutrikusi uoslė
  • sumažėjęs regėjimo aštrumas
  • alerginės reakcijos ir ligos
  • dažnas peršalimas
  • polinkis į uždegimines odos ligas
  • sunkiai gyjančios odos žaizdelės, įpjovimai
  • išsausėjusi oda
  • pavienių spuogų nusėta oda
  • labai šerpetojanti oda
  • šiurkšti, sugrubusi oda
  • suintensyvėjęs plaukų slinkimas
  • sulėtėjęs plaukų augimas
  • dulsvi plaukai
  • pleiskanos
  • dėmės ant nagų
  • nagų sluoksniavimasis
  • dantų ėduonis
  • nereguliarios mėnesinės
  • ankstyvas senėjimas


Be aukščiau išvardintų neigiamų būsenų esama nemažai sisteminių pažeidimų, susijusių su žmogaus amžiaus ar reprodukcinės sistemos ypatumais ir cinko trūkumu. 


Cinkas įeina į daugelio fermentų sudėtį ir atlieka įvairias funkcijas žmogaus organizme. Jis reikalingas baltymų (tame tarpe kolageno) sintezei. Manoma, kad cinko trūkumas vyriškos lyties kūdikių organizme gali sukelti padidėjusį potraukį alkoholiui ir sutrikdyti pilnavertį reprodukcinės sistemos vystymąsi įžengus į paauglystės amžių. Medicinoje nustatytas sąryšys tarp cinko trūkumo ir vyrų nevaisingumo bei impotencijos išsivystymo. Apskritai, šis mikroelementas būtinas normaliai organizmo gyvybinei veiklai palaikyti. Įvairios organizmo sistemos, organai bei audiniai (oda ir gleivinės apvalkalai, plaukai, regėjimo organai, reprodukcinė sistema) ypač jautrūs cinko apykaitos sutrikimams ir nepakankamumui. 


Daug cinko esama jūros produktuose (ypač - austrėse), žuvyje (silkėje), žemės ūkio gyvūnų mėsoje ir kepenyse, ryžių ir kviečių sėlenose, daržovėse, riešutuose.


Norint papildyti cinko atsargas organizme reikia ne tik įtraukti į racioną daugiau maisto produktų, kuriuose gausu cinko, bet ir vartoti biologiškai aktyvius maisto papildus, kuriuose esama cinko. Rekomenduojama atlikti 2-3 vartojimo kursus iš eilės su kelių dienų pertraukomis.

 

Farmacijos rinkoje daug preparatų ir biologiškai aktyvių maisto papildų, kuriuose esama cinko, paprastai derinamo su įvairiais vitaminais. MIRRA rekomenduoja specialų maisto papildą MIRRA-CINKAS, kuriame cinko biokompleksas derinamas su jūros dumblių polisacharidais. MIRRA-CINKAS reguliuoja medžiagų apykaitą, skatina ląstelių dalijimąsi, gerina odos, plaukų ir nagų būklę, stiprina imunitetą. Be to, šis preparatas saugo nuo prostatos adenomos išsivystymo, padeda esant vyrų nevaisingumui, gerina lytinių liaukų ir fermentinių sistemų veiklą. 

Ilja Rudakovas, medicinos mokslų daktaras, Kompanijos MIRRA Direktorius mokslo reikalams

*Jei naudojate straipsnio medžiagą, būtinai pateikite nuorodą į šaltinį.